Blog van Raymond: Twitter biedt nog steeds veel mogelijkheden

20 juni 2018 door

Op maandag 11 juni stond SMC055 in het teken van Twitter. Dit betekende voor de derde keer dat Herman Couwenbergh het podium opklom. Twitter bestaat alweer elf jaar. Herman vertelde dat hij in zijn eerste jaar (2007) maar vier tweets in totaal stuurde, waarvan de eerste zoiets als ‘@Utrecht @work’ was. Nu elf jaar later zijn het er ruim 110.000.

Ondanks dat er veel geluiden zijn dat Twitter ‘uit’ is en dat het medium niet meer interessant zou zijn voor bedrijven, werd deze avond duidelijk dat er meer mogelijk is met Twitter dan menigeen denkt.

Net als bij andere social media kanalen is relevantie en impact belangrijker dan bereik. Het gaat erom dat je de dialoog aan kan gaan met de personen die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Herman geeft aan dat veel bedrijven vergeten om bij de instellingen het vinkje aan te zetten dat het mogelijk maakt dat iedereen een Direct Message (DM) naar het account kan sturen. Ook als het account desbetreffende persoon niet volgt. Op deze manier kun je vervelende gesprekken naar de DM omgeving verplaatsen, zodat niet iedereen mee kan lezen. Bovendien kun je in een DM veel meer tekens kwijt, dan in een standaard tweet. Door dit vinkje aan te zetten kun je ook gemakkelijk een link naar de direct messagesbox met een tweet meesturen, erg gebruiksvriendelijk voor Twitteraars.

Twitter heeft al een tijdje het aantal tekens van een Tweet verdubbeld van 140 naar 280. Bovendien kan je stickers en filters toevoegen aan afbeeldingen. Er is momenteel wel veel overlap van functionaliteiten met andere social media kanalen. Denk daarbij aan het toevoegen van stickers en filters, live video’s maken en gebruiksvriendelijke links naar je landingspagina maken. Zelfs Instagram is hier mee begonnen binnen Instagram Stories.

Wel heeft Twitter meerdere functies: zo kan je met Twitter Analytics inzicht krijgen in de performance van je tweets en met advanced search zoeken met gedetailleerde filters. Zoals zoeken op een zoekvraag: Hoe zou een klant zijn probleem ventileren?

Tot slot nog een paar makkelijke tools:

Met Twitter Media Studio kan je advertenties maken, maar het leukste is dat je alle content die je ooit hebt getweet kunt hergebruiken, hier vallen ook afbeeldingen en filmpjes onder. Met Followerwonk kan je mensen zoeken op basis van content in hun bio. Via Klear kan je zien hoeveel autoriteit mensen over een bepaald onderwerp hebben op Twitter. Makkelijk als je meer wil doen met influencermarketing. Bluenod.com kan je hiervoor ook raadplegen. Met de tool van electoralhq.com kan je op een inzichtelijke manier lijsten zoeken, bekijken en lijsten aanmaken. Bovenstaande tools helpen je om meer inzicht te krijgen in het Twittergebruik van jezelf én van je doelgroep. Een belangrijk feit is dat 40% van de mensen Twitter alleen gebruiken om te volgen en tweeten zelf niet.

Wanneer je meer wil analyseren op Twitter kan je dit doen met Metricool.com. Je kan analyses van Twitter maken, maar het geeft je ook inzicht in de performance van je Facebook advertising en je kan er je Google Analytics aan koppelen.

Als allerlaatst nog een tool voor Instagram die eigenlijk enorm slecht is. Met Combin kan je op basis van een zoekopdracht foto’s liken (50 post likes per dag), comments plaatsen en je diverse accounts allemaal tegelijk gaan volgen. Je kan degene die je niet terug volgen ook niet volgen.

Kortom: er is veel veranderd in de afgelopen elf jaar. Een ding is zeker Twitter is nog lang niet aan het einde van zijn bestaan gekomen.

 

Reacties

Raymond Weijn

Marketing bij Buiter Beton Groep & Terras & Trends | Co-Owner bij Indo Garden | Bestuurslid bij #SMC055 | Marketing | Events |

Website: http://www.indo-garden.nl

Send this to friend