Blog van Wilco: Je bent wat je deelt!

4 december 2017 door

Het was alweer even geleden dat ik mijzelf kon vrijmaken voor een avondje bloggen. En ik kan zeggen dat ik dat heb gemist. Temeer ook omdat ik graag word, gezien, gelezen en gedeeld. Je bent wat je deelt. Zo is ook deze blog. Het toont een onderdeel van mij, wie ik ben, wat ik laat zie, hoe ik de SMC055 en de sprekers ervaar, het onderwerp beschrijf. Maandagavond hadden twee sprekers het podium voor zichzelf om de volle zaal wegwijs te maken over hoe zij delen waar het bedrijf voor staat.

Matthijs Algra, community manager en de man van CB (= Centraal Beheer) op dit gebied. Een doorgewinterd man en dat was te merken in zijn taalgebruik en presentatie technieken. Lekker losjes, to the point, overal een antwoord op, kritisch en een flinke dosis humor kenmerken deze gastspreker dan ook.

Op het moment dat u Centraal Beheer leest weet ik zeker dat er bij u allerlei beelden door uw hoofd schieten. En dat is nou net wat bedrijven graag willen. Er wordt getracht contact met u te maken, u wordt getriggerd, u herkent zichzelf in een product of dienst en u vereenzelvigt u daarmee. Dat is de kracht van Social Media en hun bedenkers. Maar ook de vindbaarheid van een bedrijf, de reacties op vragen van klanten en wat te doen bij een slechte review doen er toe.

Matthijs stelt ons de vraag: waarom doen wij dingen die wij doen? Op welke wijze bereik je als bedrijf jouw doelgroep. Door verbinding te maken, goede formats te maken en maatwerk voor elk product aan te bieden. Zo worden reisblogs ingezet, die een directe link met het product reisverzekeringen van CB hebben. Huisregels ook zo’n dingetje. Wel van belang.

Wat kan en mag wel online, wat laat je toe en wat ook niet. En natuurlijk een laatste tip van Matthijs: Blijf bij je doel, blijf volhouden, blijf doen, blijf aanpassen.

De tweede spreker van de avond was Wieteke Lankhaar, online marketeer van het voormalige DeliXL. Het bedrijf DeliXL bestaat niet meer en draagt tegenwoordig de naam Bidfood. Dé online marktplaats voor food professionals. Juist in die transformatie van oud naar nieuw nam zij ons mee middels de digitale snelweg. Ik zag video’s voorbij komen met vooral vrachtwagens, veel vrachtwagens. Dat bleek toch wel een dingetje te zijn die avond en maakte er de humor in de zaal niet minder om. Waarom toch steeds die vrachtwagens in beeld, harde muziek, beats en veel te weinig vrouwen J Maar het mag gezegd worden dat met een zeer minimaal budget van enkele honderden euro’s een prachtige clip is geproduceerd, echt knap werk. Mijn petje af hiervoor.

Echter nog wel een puntje van aandacht vanuit de zaal: waarom juist alleen de bereiding van het het eten laten zien? Of het vervoer hiervan? Waarom nu juist koks aan het werk laten zien, terwijl de core business van jouw bedrijf ligt bij het online kunnen bestellen van voedsel, de opslag en dus het totale proces van begin tot eind? Van voorraad tot bereidingswijze en tot slot op het bord van de gast?

Hiervoor bleek beduidend minder interesse te zijn, zo bleek bij nader onderzoek, geeft Wieteke aan. Verder wordt er bij Bidfood gewerkt met een online community, dé plek waar professionals elkaar online kunnen vinden, vragen stellen en gezamenlijk ook zelfs menu’s kunnen samenstellen. Ook het gebruik van Facebook, blogs blijft ook hier niet achter. Binnenkort zal er zelfs gewerkt gaan worden met een heuse livestream om topkoks live tijdens hun kooksessie te kunnen volgen. Van belang is daarbij goede, op de juiste plek hangende of staande video apparatuur voor de beste optimalisatie en resultaten.

Het proces van afscheid nemen van DeliXL en de overgang naar Bidfood betekende ook dat alles op Social Media gebied op een geleidelijk manier heeft moeten plaats vinden. Een hele operatie die vooralsnog goed gelukt lijkt te zijn bij Bidfood.

Genoeg gedeeld weer voor nu. Ik zeg delen maar!

Reacties

Wilco Westrik

Ik blog en recenseer voor Apeldoorn Direct over wat mij bezig houd, boeit, raakt, confronteert, bevreemd, verbaasd of ontroert. Ik werk als traject coördinator Arbeid at Pluryn Het Hietveldin Beekbergen Mijn functie: op zoek naar passend werk en of dagbesteding voor mensen met een arbeidshandicap Sleutelwoorden: #delen #verbinden #samen #netwerken #luisteren #plezier #leren #ervaren Hobby’s: hardlopen, fotograferen, schrijven, muziek luisteren, concerten en of voorstellingen bezoeken

Send this to friend