Blog van Wilco: De verleiding van Virtual Reality

30 november 2016 door

smc

Oud LostBoy medewerker Nathan Coppens nam ons mee naar de wereld van “virtual reality”.

Momenteel is Nathan werkzaam als account director bij Digitas LBi. En dat ik niet de enige was die voor dit onderwerp richting Gigant was vertrokken bleek wel uit het feit dat Nathan zijn verhaal mocht houden in een uitverkocht #SMC055 huis. Nathan liet ons de wereld van nu en in onze nabije toekomst zien. Hij nam ons mee op zijn digitale reis en onbeperkte mogelijkheden waarbij de terminologie mij weer deed duizelen. Het leuke van de #SMC055 bijeenkomsten is dat iedereen welkom is. Zowel “de freak” die alles weet te plaatsen en alleen maar meer diepgang wil maar ook is er plaats voor de “gewone man” die op zijn/haar niveau wil leren, ontmoeten en delen. Het “voorspel” van deze bijeenkomsten begint al in de vroege avonduren via Twitter. Als ik #SMC055 op Twitter type dan zie ik al diverse mooie, vreemde, spontane foto’s voorbij komen van mensen met 3D brillen op in huis en welke spelletjes hiermee zoal gespeeld kunnen worden. Leuk want daaraan kun je afleiden dat de bijeenkomsten en onderwerpen die op het programma staan ook echt bij de gasten leeft.

Zelf ben ik deze avond weer op scherp gezet en alert gemaakt op het feit dat er veel ontwikkelingen gaande is binnen de gezondheidszorg. Niet alleen om kostenbesparende redenen maar ook om praktische redenen want therapieën en sessies kunnen ook thuis en dus op afstand worden gevolgd. Vliegangst en de VR aanpak is zo’n praktisch voorbeeld welke momenteel door diverse vliegtuigmaatschappijen wordt ingezet om mensen te helpen en ondersteunen om hun angsten te overwinnen. Zo wordt ook VR ingezet bij trauma verwerking. Voor het ontwikkelen van al dit soort nieuwe technologieën is echter wel het nodige aan investeringen nodig van verzekeringsmaatschappijen. Nathan is een gemakkelijke prater, houdt ons bij de les en onderhoud op gemakkelijke wijze ondertussen contact met zijn publiek en is kritisch.

Zo ook vertelde Gerben Mak als tweede spreker en marketing strateeg/innovator bij Purple Cow over de wijze waarop hij met inzet van marketing business en innovatie op het gebied van mixed reality de kiwi een flinke impuls gaf. Hij liet zien dat er een flink marketing plan zat achter de stijgende verkoop van deze fruitsoort. Door een groot overschot aan kiwi’s dreigde de prijs van de kiwi flink te dalen.

Samen werd een goed en doordacht plan opgezet hoe dit het beste “vermarkt” kon worden en het prijspeil aanvaardbaar zou blijven.

Door het betrekken van VR op een open “stopping power” werd veel winkelend publiek gegenereerd. Een tasting event daarnaast was snel geboren. Naast het lanceren van een virtueel spelletje werd het een sport voor de ontwikkelaars van het VR spel om zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met “de kiwi”. Kleurplaten, gouden kiwis die volgden en de verkoop van de kiwi steeg gestaag waardoor uiteindelijk de prijs gelijk kon blijven en een goede omzet werd behaald.

Er is zelfs een drone ingezet om vervolgens aan de klant te laten zien hoe het proces van het ontstaan van de kiwi verloopt. Het betrekken van de klant op virtuele wijze is dus hot maar ook nieuw. In de huizenmarkt zien we deze strategie al meer en meer een toevlucht nemen. Winkelpersoneel wordt in sommige bedrijfstakken al flink getraind en mogen zelf ervaren hoe het werkt. De verkoper ervaart persoonlijk de invloed van een VR bril en wat deze zoal kan. Hij kan hierdoor nog beter tot verkoop komen. Gerben Mak zijn advies: zorg ervoor dat je de technologie gebruikt om de magie in de marketing toe te passen! Saillant detail: een dag later ontving ik van Audi Nederland via Twitter de vraag of het mij was gelukt om mijn droomauto samen te stellen en tot koop was overgegaan. Dezelfde dag stapte ik in de vroege ochtenduren in onze VW Polo op weg naar mijn werk maar…ik blijf dromen met of zonder bril.

Reacties

Wilco Westrik

Ik blog en recenseer voor Apeldoorn Direct over wat mij bezig houd, boeit, raakt, confronteert, bevreemd, verbaasd of ontroert. Ik werk als traject coördinator Arbeid at Pluryn Het Hietveldin Beekbergen Mijn functie: op zoek naar passend werk en of dagbesteding voor mensen met een arbeidshandicap Sleutelwoorden: #delen #verbinden #samen #netwerken #luisteren #plezier #leren #ervaren Hobby’s: hardlopen, fotograferen, schrijven, muziek luisteren, concerten en of voorstellingen bezoeken

Send this to friend