Blog van Wilco: Elkaar ontmoeten, samen zijn en het hebben van een flinke dosis gunfactor

19 januari 2016 door

39168f4aed0ea840229afb86e82e3d42

Dat waren dé ingrediënten voor wederom een avondje SMC055 in het inmiddels vertrouwde ACEC gebouw met als leading onderwerp dit keer: onlinetrends in 2016

Online kennismaken

Voorafgaande aan deze avond had ik al even “online” kennis gemaakt met Mike Woudenberg en Patrick Petersen. Laatstgenoemde stuurde mij vooraf via “mijn” meest gebruikte sociaal medium genaamd Twitter een mooie visual preview toe. Deze preview bleek later precies bij de online marketeer als persoon te passen. Het is veel, druk, staat stil of holt met forse stappen vooruit in het denkproces maar bovenal, en dat is wel een knap staaltje werk, zette hij mij en de zaal aan tot denken. En dat is nou net wat beide heren voor ogen hadden. Maar is dat dan ook gelukt?

Ik was vroeg aanwezig omdat ik een goede plek wilde bemachtigen om zowel goed te kunnen zitten en aantekeningen te maken. Ik kwam in contact met Mark Leer. Een kennismaking volgde zowel op zakelijk vlak als persoonlijk vlak.

Mike opent zijn glorius 30 minutes of fame met de zin: ik ben niet zo’n goede prater.

Social media is net als seks

Altijd goed om met de underdog positie te starten, vind ik zelf. Mike laat zichzelf als ondernemer en als mens zien. Durft zich kwetsbaar op te stellen, gaat het gesprek aan en houdt graag vinger aan de pols als directeur van o.a. monumentaal vastgoed en de Blinq Carwash.

Na zijn voorstelronde duikt hij samen met de 100 aanwezigen de diepte in en laat ons onthutsende uitspraken zien waaronder die van “social media is net als seks “. Ik denk dat ik daarover het gesprek met Mike nog maar eens aan moet gaan voor nadere uitleg.

Voor Mike komen zijn opa en oma nog steeds op nummer één als hij informatie wil verkrijgen.

Zij zijn voor hem dé belangrijkste bron. Google komt dan ook als informatiebron op de laatste plaats.
Er staat zoveel meuk op maar wie zegt wat waar is, de waarheid is in deze. Nee opa en oma, lekker dichtbij en bovenal betrouwbaar. Als eigenaar en ondernemer dien je te investeren in je klanten, moet je oog hebben op binnenkomende klachten of het nu online is of rechtstreeks aan de zaak zelf. Mike handelt deze zoveel mogelijk zelf netjes allemaal af en zoekt daarbij altijd persoonlijk het contact. “ Klanten willen een snelle bevrediging, uitstel dulden is daar voor velen niet meer bij “.

De klant wil genoegdoening op zakelijk vlak en zoekt via social media zijn heil.

Om te leren omgaan met deze druk en je hierdoor niet altijd te laten leiden is het noodzakelijk dat je zaken relativeert geeft Mike aan. Geef die dingen een plek, vraag om feedback van anderen en zie de dingen in perspectief. Eerlijkheid gebied te vermelden dat Mike dan wel geen prater mag zijn maar dat hij verdomd goed uit zijn woorden komt en als mens en ondernemer down to earth blijft en dat siert hem.

Beleving, engagement en likeability

De overige tijd was weggelegd voor de tweede speaker van de avond. Patrick Petersen. Een man met een guitige kop, klein van stuk en in een iets te groot jasje gestoken. Een snelle prater die zichzelf als type ADHD herkende en waarbij de reacties uit de zaal dan ook niet konden uitblijven. Patrick haalde je uit je rol, liet je verbazen, nam je mee in zijn gedachtengoed. Wat is van belang bij het online zaken doen. De prijs, de snelheid waarmee bestelde zaken geleverd kunnen worden. De term belevingsmarketing en specs kwamen voorbij. Hoe beleven de opdrachtgevers jou eigenlijk? En of wij hierover hadden nagedacht? Of wij van onszelf wel of niet wisten of wij een gunfactor hadden. Ik keek de zaal in maar bijna niemand stak zijn hand op. Was het de angst om hierop aangesproken te gaan worden door Patrick, of zijn wij als Nederlanders dan toch op die momenten te bescheiden over onszelf? Het tonen van passie maar ook weer niet de expert willen zijn. Engagement en likeability zijn dan ook kreten die van belang zijn om zaken te kunnen doen en waarbij de mens als persoon, zijn doen en laten en voorkomen op de voorgrond staan ipv het afsluiten van het contract. Wees je dan ook bewust van die gunfactor maar zet ‘m niet in, als het goed is komt deze namelijk naar je toe.

Wees uniek en echt

We zien het om ons heen gebeuren. De huidige winkelstraten worden steeds meer gedomineerd door zaken met een geheel eigen specialiteit, die aandacht hebben voor de klant, ruimte voor nieuwe en juist eigenzinnige ideeën gericht op een bepaalde doelgroep en hierbij ruimte en een onderscheidend vermogen hebben. Juist in dat soort zaken wil je als klant juist die jas halen die elders niet of nauwelijks te verkrijgen is. Unique selling dus.

Ook had Patrick het over de generatie die niets meer had met Facebook. De generatie die ik zelf in huis heb en bij wie ook ik merk dat juist deze generatie sterk op zoek is naar “wat is nou het echte leven? Dat zijn niet die truttige foto’s op Facebook en de grote aantallen likes die je ontvangt op het posten van die foto. Nee, wat is er nou echt gaande in het echte leven? Korte, compacte foto’s die iets vertellen zonder al te veel tekst erbij of juist die korte film die laat zien dat je elders op de wereld bent en je wilt zien, voelen en proeven aan het echte leven. Die beleving wil deze generatie delen. Niet het fake en voor de buitenwacht mooie maar niet altijd echte leven.

Niet voor niets zie ik thuis het boek liggen genaamd Quarterlife geschreven door Aik Kramer en Thijs Launspach wat gaat over juist deze doelgroep die momenteel te maken heeft met kansen, kopzorgen, en keuzes van de twintigers van nu.

It’s all about… de gunfactor

Patrick heeft de zaal doen stilstaan bij je eigen ik, wie je bent, wat je meeneemt in het contact, wat je gunfactor is, kortom hij heeft ons als bezoekers van deze #SMC055 avond een spiegel voorgehouden en voor menigeen stof tot nadenken gegeven in de wereld van trends en online marketing.

Later die avond spreek ik onder het genot van een biertje nog even verder met Mark Leer. Zijn verhaal, visie en manier van doen en laten intrigeerde mij eveneens.

Juist ja….elkaar ontmoeten, samen zijn en het hebben van een flinke dosis gunfactor.

Reacties

Wilco Westrik

Ik blog en recenseer voor Apeldoorn Direct over wat mij bezig houd, boeit, raakt, confronteert, bevreemd, verbaasd of ontroert. Ik werk als traject coördinator Arbeid at Pluryn Het Hietveldin Beekbergen Mijn functie: op zoek naar passend werk en of dagbesteding voor mensen met een arbeidshandicap Sleutelwoorden: #delen #verbinden #samen #netwerken #luisteren #plezier #leren #ervaren Hobby’s: hardlopen, fotograferen, schrijven, muziek luisteren, concerten en of voorstellingen bezoeken

Send this to friend