Blog van Wilco: Een “lesje” mediawijsheid tijdens bijeenkomst #SMC055

18 mei 2016 door

header_wilco

Het was een zwoele zomeravond vorige week maandag. Ik weet echter niet of dit nu juist de oorzaak was van de beduidend mindere opkomst dan andere bijeenkomsten georganiseerd door  #SMC055.

Het waren er tenslotte zo schat ik een kleine 70 belangstellenden die zich maar weer al te graag lieten zien, horen en voorlichten over dit keer het onderwerp Mediawijsheid. Ik had een mooi plekje achterin de zaal. Zo kon ik de presentatie en de zaal op een mooie wijze in beeld krijgen.

Marlies Slegers beet de spreekwoordelijke spits af. De goedlachse en met een prettige open houding vertellende schrijfster van diverse kinderboeken heeft wat met kinderen/pubers. Vooral diegene die ook online actief zijn. De rode draad  is “pubers en hun online gedrag”.

Wie zijn nou deze pubers die online surfen. Wat is hun gedrag, waardoor worden ze getriggerd, wie zijn ze in de virtuele wereld, kunnen ze zichzelf zijn, hoe maak je ze bewust van de gevaren en natuurlijk ook de leuke kanten. Termen als branding, windowshoppen, peergroup en grooming komen dan ook met enige regelmaat voorbij. Ze weet dan ook op de juiste wijze en op passende wijze door middel van voorbeelden van o.a. haar eigen 3 kinderen zich te voegen in hun belevingswereld en te vertalen naar de grote mensenwereld cq ouders als ook ik ben.

Online zijn betekent dat drempels een stuk lager zijn. Dat je jezelf anoniem denkt te kunnen bewegen op de digitale snelweg. Online zijn kan voor kinderen/pubers betekenen dat ze zichzelf kunnen zijn, of zich anders voor kunnen doen, zich kunnen voegen en meten en onderhouden in de zogenaamde “peergroups”. ( gelijkgestemden ) en tevens hierdoor meer zelfvertrouwen kunnen krijgen. Online kun je iemand zijn die je in het “echte leven” niet bent of niet kunt zijn.

Het puberbrein en de ontwikkelingsfasen worden dan ook nog even doorlopen om duidelijk te maken waarom e.e.a. zo gaat en verloopt. Het geeft wat mij betreft dan ook een meer legitiem stempeltje op het surfgedrag van het kind/puber. Wat overigens niet wil zeggen dat alles gelegitimeerd en dus goedgekeurd kan worden en waar wel degelijk gevaren op de loer liggen.

Wat mij opviel was dat er tijdens de beide presentaties nogal veel screenshots werden genomen.

Zouden de aanwezigen echt onthand zijn? Zouden ze zelf niet een passende vorm voor hebben gevonden om dit onderwerp in het thuisfront bespreekbaar te kunnen maken? Of moesten deze screenshots dienen voor een eerste aanzet en als handvat dienen om het er samen eens over te gaan hebben aan de keukentafel? De digitale wereld is een snelle wereld en neemt steeds meer de rol van tv kijkend Nederland over. Wie kijkt er nog samen met hun kids naar You Tube filmpjes, kunnen hier dan ook samen om lachen? Duik eens in hun belevingswereld is dan ook het advies van Slegers, verplaats je eens en wees je bewust van de verleidingen waar een kind/puber aan bloot gesteld wordt. De schrijfster laat zich voeden door de kinderen zelf, bevraagd ze, nodigt ze uit, prikkelt ze maar bovenal w.s. goed luistert om zodoende een boeiende, fantasierijke, soms realistische reeks boeken op de markt te brengen die dicht grenst aan de belevingswereld van de doelgroep.
Als tweede van deze avond presenteerde Christian Kluft de ICT man van Leerplein055 zijn persoonlijke kijk op de omgang van het kind met het internet.

Hij nam ons in zijn verhaal mee door middel van een Donald Duck strip en maakte zo duidelijk hoe wij kijken maar des te meer hoe wij niet altijd weten wat wij zien. Hoe wij interpreteren, zelf invullen en bedenken maar soms ook worden voorgelogen zeg maar bedonderd worden. Om aansluitend te eindigen met op te noemen waar en op welke manier de gevaren op de loer liggen.

Deze snelle en duidelijk communicatief goed onderlegde gastspreker wist mij te pakken en mee te nemen in zijn wijze van vertellen. Hij vervolgde zijn weg door een omschrijving te geven van de term mediawijsheid volgens Leerplein055.

“ een verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan onze samenleving “. Spreekbeurten worden tegenwoordig veelal gevuld met Wikipedia “waarheden” Ze kloppen echter van geen kanten. Maar Wikipedia klopt toch altijd zou je zeggen? Niets is minder waar. Om zeker te zijn van je zaak raadde Christian aan om altijd even een drietal drietal websites te bezoeken, deze door te lezen en vervolgens deze met elkaar te vergelijken om dan tot slot te komen tot een mogelijke conclusie. Als de meningen uiteen lopen en de beschrijvingen te ver uit elkaar lopen dan kun je er gif op innemen dat e.e.a. niet klopt en juist is.

Christian liet op speelse wijze en met een flinke dosis humor de aanwezigen zien hoe je als docent vorm en inhoud kunt geven aan ICT lessen. Daarnaast beschreef hij het proces van het integreren ervan tijdens de lessen. Hoe echter de docent invulling geeft aan dit alles tijdens zijn lessen bleef wat onderbelicht. Waarom en hoe komt dat nu eigenlijk? Kluft was hier wel duidelijk en stellig in. Dat is namelijk niet aan hem maar aan het bestuur van de school, en sterk afhankelijk welke investering de school in de praktijk geeft om haar docenten de ruimte en gelegenheid geeft zich hierin te trainen en onderwijzen. Daarbij komt natuurlijk ook de interesse en of betrokken houding en vaardigheden van de docent in kwestie zelf. Hoe competent is hij of zij zelf om kinderen op een speelse wijze meer bewust te kunnen maken van de “waarheden”, de gevaren en gevolgen van het internet. Er werden deze avond opvallend weinig vragen gesteld. Of alles nu zo duidelijk was of dat men bezig was met hoe men nu zelf in de thuissituatie eens e.e.a. bespreekbaar gemaakt moest gaan worden of dat men gewoon gauw aan het spreekwoordelijke glaasje wilde gaan nippen was mij niet helemaal helder.
Na afloop bestel ik aan de bar een biertje en neem een slok van de huisbrouwer en sponsor van de SMC055 bijeenkomsten “ De Veluwse Schavuit “ en denk al zittend aan de ACEC bar nog wat na over de wijze waarop wij dit alles thuis handen en voeten hebben gegeven.

De woorden die mij te binnen schieten zijn; samen, begrenzen, vertrouwen, groeien en ontdekken. Wie kan mij aanvullen vanuit uw eigen situatie?

Reacties

Wilco Westrik

Ik blog en recenseer voor Apeldoorn Direct over wat mij bezig houd, boeit, raakt, confronteert, bevreemd, verbaasd of ontroert. Ik werk als traject coördinator Arbeid at Pluryn Het Hietveldin Beekbergen Mijn functie: op zoek naar passend werk en of dagbesteding voor mensen met een arbeidshandicap Sleutelwoorden: #delen #verbinden #samen #netwerken #luisteren #plezier #leren #ervaren Hobby’s: hardlopen, fotograferen, schrijven, muziek luisteren, concerten en of voorstellingen bezoeken

Send this to friend