Blog van Jolanda: Mijn ervaring, beleving van Citymarketing

6 mei 2017 door

“Deel je eigen ervaring”, met dit verzoek sloot Ilse Harmelink haar presentatie over Citymarketing af. Dus bij deze mijn ervaring van de avond Citymarketing bij SMC055.

Het WK Beach, de start van de Giro, beide evenementen had ik niet willen missen. Je kon er op de fiets naar toe. Laagdrempelige topsport binnen ieders handbereik, met ons “dorp” Apeldoorn als bruisend middelpunt van de Veluwe/Nederland. Beelden gingen de hele wereld over, ik vind dat écht wel héél bijzonder.

Maak Apeldoorn aantrekkelijk voor bezoekers van de Veluwe en profiteer er vervolgens met zijn allen van. Dat is simpel gezegd mede waar het bij Citymarketing om draait. Maak het zo aantrekkelijk dat bedrijven zich hier graag willen vestigen en de werkgelegenheid groeit. Met als doel dat (jonge) gezinnen hier op zoek gaan naar een woning. Zorg daarbij voor een goede infrastructuur, zodat scholen, sportverenigingen, winkels etc. goed te bereiken zijn. Maak veel reclame, online maar ook offline.

Citymarketing door inzetten van cityhosts

Cityhosts zijn daar een mooi voorbeeld van. Wie kan zijn stad nou beter promoten dan een (tevreden) inwoner? In 2012 tijdens de Olympische Spelen in Londen heb ik dat zelf ervaren. Door de hele stad liepen vele vrijwilligers, allen zeer herkenbaar in het paars gestoken. Met een grote glimlach op hun gezicht begroetten ze iedereen met een spontaan “Hello!”. Het voelde niet nep, het was enorm sfeer verhogend, ik werd er heel blij van en ik voelde  mij ontzettend welkom. Het leek zo simpel, maar daar was volgens mij goed over nagedacht. Het zorgde bij mij voor een onuitwisbare (eerste) positieve indruk van Londen als gastheer. Maar Citymarketing is niet iets om er “even” bij te doen. Het is een jas die je aantrekt en niet meer uitdoet, want je bent nooit klaar.

De Cityguys

Zo ook De Cityguys niet. Zij laten de steden zien op hun eigen, originele, ludieke manier. Met als thuisbasis Amsterdam, veroveren zij inmiddels ook andere grote steden en gaan zelfs de grens over.

Met in hun hand een gesponsord biertje van de Veluwse Schavuyt, vertelden zij over hun manier van werken. Meteen een mooi voorbeeld van hoe zij werken, ontspannen en met veel plezier. Het blijkt dat als je de juiste doelgroepen koppelt aan aanbieders, er iets heel moois kan ontstaan.
De Cityguys werken samen met foodbloggers, het is voor hun een manier om een zo groot mogelijk bereik te creëren. Zie elkaar dus niet te snel als je concurrent, maar gebruik elkaars netwerk.
Was het per ongeluk of vooraf bedacht, dat JP voor zijn dankwoord niet de microfoon maar het bierflesje naar zijn mond bracht? Bij de Cityguys kijk ik in ieder geval nergens meer van op.

Met een weekendje Berlijn in het verschiet heb ik toch maar even naar hun tips gekeken.

Reacties

Jolanda Zwier

Gedreven “import” Apeldoornse, die lang geleden voor het volleybal naar Apeldoorn verhuisde. Werkt graag in teamverband aan een gezamenlijk doel. “Heeft “iets met taal”, blogt dan ook met veel plezier op www.plan-plan.nl en ontdekte zo de kracht van social media. Werkt sinds kort bij de Nederlandse Volleybal Bond.

Send this to friend