Blog van Stéphanie: Vindt Google mij wel in 2018?

13 januari 2018 door

2018 is gestart. Ondernemers, groot en klein, gaan met volle energie en inspiratie dit nieuwe jaar tegemoet. SMC055 speelt hier goed op in en start met de vraag wat Google ons in 2018 zal brengen. Dat niet alleen het bestuur van SMC055 hier nieuwsgierig naar is, blijkt. De zaal zit goed vol met geïnteresseerden.

Twee gastsprekers delen als SEO en SEA specialisten hun kennis.

Search Engine Optimization

 Nathan Veenstra, little Elvis , heeft zijn eerste uitverkochte zaal. Ongeveer 40% heeft enige kennis van SEO, maar de volledige zaal is nieuwsgierig hoe je de vindbaarheid van je bedrijf kan verbeteren in 2018.

Reclameblokken in de zoekresultaten zijn vervangen door een kleine groene tekst ‘Adv’ direct bovenaan de zoekresultaten. Alhoewel er verwacht en gewenst wordt dat deze zoekresultaten het eerst gelezen worden door de lezer, blijkt dit zeker geen garantie te zijn. Over het algemeen blijven de organische zoekresultaten van grote betekenis. Men scrolt zelfs nog door naar volgende pagina’s. Wil je als bedrijf ook zonder advertentiekosten, het liefst in de top 10 staan? Dan maak je optimaal gebruik van de 3 pijlers: content, techniek en autoriteit.

De klikresultaten zijn voor SEO interessant voor het optimaliseren van de vindbaarheid. Afhankelijk van de vindbaarheid, snelheid én veiligheid van jouw website zal de klant bij jouw bedrijf blijven. Blijkt uit het Google-onderzoek dat klanten kort na het bezoek van jouw website elders gaan zoeken, kan dit gevolgen hebben voor de rang van jouw bedrijf op Google.

Bij Google begint het allemaal met zoektermen. Vaktermen kunnen duiden op professionaliteit, maar zijn niet altijd de termen waarop de klant zoekt. Voor de meer algemene termen geldt: zoveel mensen, zoveel associaties. Welke associaties heb jij bijvoorbeeld bij het woord: golf? Wat er verder opvalt is dat er steeds vaker middels ingesproken zoektermen gezocht wordt en dat dit vaker in zinsvorm wordt gedaan dan enkel in één woord.

De Home Speaker krijgt hierbij een grote waarde. In de getoonde film zien we hoe de Home Speaker een centrale plek krijgt in huis.  Dat ieder gezinslid een vraag stelt en antwoord krijgt. Zie je het voor je? Dit wordt de toekomst.

In Nederland krijgt de Mobil First Index een prominente plaats dit jaar. Wil je goed vindbaar blijven als bedrijf, zorg er dan voor dat de mobiele versie van je website minstens zo optimaal is als de desktopversie. Wanneer je website niet mobielvriendelijk is (lees: niet helder en onvolledig), heeft dit ook nadelige gevolgen betreft je rang op Google. Google beoordeelt je zichtbaarheid middels crawlen, indexeren en optimaliseren.

Nathan sluit af met een tweetal belangrijk boodschappen.
>  Stel je bezoeker centraal.
> Maak content die je zelf super waardevol zou vinden.

De Pauze

Na een pauze, met eiwitrepen gesponsord door de Decathlon, gaat Frank Morhee van start. Frank houdt zich vooral bezig met SEA; het optimaliseren van betaald verkeer op Google. Bij de bezoekers van deze avond leeft de advertising nog nauwelijks. We zien de groene tekst wel onder de zoekresultaten, maar we zetten het niet.

Search Engine Advertising

“HET LANDSCHAP IS VERANDERD”, stelt Frank vast. Waar wij voorheen sporadisch online waren (waarom zou je de hele dag bereikbaar willen zijn) leven wij anno 2018  vooral online. Wat je ook doet, waar je ook aan denkt, alles is op te zoeken op Google. En hoe listig (en irritant soms!) is het dat je nét voor je zoekresultaat een reclamefilmpje treft.

Bij SEA wordt het aantal gebruikers van de website onderzocht en geoptimaliseerd middels de Salesfunnel (See, Think, Do & Care). Er wordt een behoefte gecreëerd en het aantal bezoekers wordt door de website begeleid met als doel meer omzet te genereren.

DE KLANT STAAT CENTRAAL. Dat wil zeggen: als je gevonden wilt worden, moet je vindbaar zijn. Houd rekening met de korte aandachtsboog van de mens.

Google speelt vandaag de dag in op de vraag “HOW to find” en minder op “What to find”. Dit wordt getoond in hun reclamefilmpje.

Frank sluit zijn verhaal af met een quote van Larry Page.

”The perfect search engine should understand exactly what you mean.”

Wat een verhaal en wat een tempo heeft Frank! Is hij echt die snelle jongen of brengen zijn zenuwen het tempo omhoog? Ik bedenk mij dat deze dans voor mij soms echt te snel ging, maar ik zie dat de gevorderden in het publiek de meeste informatie wél kunnen bijbenen.

De gastsprekers krijgen naast alle eer en faam de bekende Veluwse Schavuit en een hele mooie bos bloemen van Meesterlijk geschikt.

Vanaf heden wordt er geborreld in het café van Gigant boven.

Bekijk hier de slides van Frank.

 

Reacties

Stéphanie Giljam-Wols

Met mijn rustige aard en enthousiasme voor het organiseren en faciliteren, draag ik op mijn wijze een steentje bij aan het welzijn van de mens. Verbinden, inspireren, rust en ontwikkeling. Daar houd ik mij het liefst dagelijks mee bezig; o.a.als mede-initiatiefnemer van Samenwerkt055, als moeder van een tweeling,creatieve hulpouder op school en salsadanseres. Misschien binnenkort in samenwerking met jou.

Send this to friend