Blog van Jorien: To Snap or not to Snap?

20 maart 2017 door

Interessant, een avond SMC055 met als onderwerp Snapchat. Ik had de app namelijk net een half jaar geleden van mijn telefoon verwijderd omdat mijn ideale klant het niet gebruikt. En sinds de komst van Instagram Stories ik er het nut er sowieso niet meer van inzag. Dus ik ben heel benieuwd of de app na deze avond weer geactiveerd gaat worden.

Voordat ik naar Gigant vertrok, thuis eerst nog even een klein veldonderzoekje gedaan binnen de Snapchat doelgroep.  “ Instagram & YouTube voor domme filmpjes en Snapchat voor nog dommere filmpjes. ” Duidelijk…

Door het enthousiasme van Leroy Fillon (@filoni) de eerste spreker, was ik alweer bijna om. Leroy legde op interactieve wijze uit wat Snapchat is en hoe je het kunt gebruiken. We swipen van links naar rechts en van boven naar beneden. Snapchat kan namelijk nogal verwarrend zijn en er is ook geen handleiding.

Maar de kracht van Snapchat zit hem in het moment, in het rauwe, minder gepolijste en heeft nog weinig advertenties aka troep (Leroy’s woorden) en laat geen digitale kruimels na. En jij kiest wat je wilt zien. Ook heeft Leroy  nog een tip waar Snapchat zelf weinig ruchtbaarheid aan heeft gegeven: Shazam zit in Snapchat.

Waar zitten die Snapchatters?

Andere snappers kun je niet echt makkelijk vinden. Je moet echt op zoek naar username of snapcode, er zijn geen suggested snapchatters en er is geen content discovery page. Wel kun je gebruik maken van een Community Geofilter. Wijzijnwolf, het bedrijf waar Leroy werkt, heeft hier handig gebruik van gemaakt.

Wat heb je er dan eigenlijk nog verder aan, naast de overigens soms wel vermakelijke stickers en filtermogelijkheden? Je kunt jouw verhaal downloaden en verspreiden over al je andere online kanalen. Maar je kunt ook gebruik maken van influencers.

Influencer Jennifer snapt voor de lol.

Zo’n influencer is de volgende spreekster Jennifer van Lohuizen (@jenniferxvl) van Beautydelicious. Jennifer heeft op haar jonge leeftijd al een behoorlijks staat van dienst, zij is beautyvlogger en finaliste Miss Teen of Gelderland 2017.

Jennifer is zo succesvol omdat ze zichzelf blijft en het net even anders doet dan de rest. Zij test producten die passen bij haar leeftijd, dus niet alleen grote en dure merken maar vooral de betaalbare. Ook geeft Jennifer direct een goed voorbeeld van hoe ze Social Media inzet voor zelf promotie. Als finaliste van Miss Teen of Gelderland steunt zij Stichting Haarwensen  en geeft aan dat we ook kunnen doneren onder vermelding van Miss Teen of Gelderland Jennifer van Lohuizen.

Natuurlijk willen we allemaal dat Jennifer Miss Teen of Gelderland gaat worden dus als je het nog niet gedaan hebt, ook nog even een sms versturen naar: 3010 “poll gelderland jennifer”

Maar wat doet Jennifer nu eigenlijk met Snapchat? Snapchat gebruikt ze voornamelijk voor de lol. Om iets leuks te doen met vriendinnen.

Kan een Social Rebel me misschien nog overtuigen?

Misschien dat de derde spreker Laurens Eckhart, Head Influence Marketing bij SocialRblz mij nog kan overtuigen om weer terug te keren naar Snapchat.

Laurens komt met een aantal cijfers en zeer interessante voorbeeld cases en die geven aan dat er inmiddels 1.900.000 Nederlandse Snapchat gebruikers zijn waarvan 960.000 de app dagelijks gebruikt. De meeste Snappers zitten in de leeftijdscategorie 12-28 jaar. De Instagrammers komen daar met 18-40 jaar achteraan. Dus als je de jongere doelgroep wil bereiken dan is Snapchat een optie maar dan moet je wel eerst op Snapchat kunnen worden gevonden. En dat was nog wel lastig zoals Leroy al eerder vertelde.

Snaps maken kost tijd.

Daarnaast moeten er ook nog Snaps worden gemaakt en ook dat is niet zomaar eventjes gedaan. Content creëren kost veel tijd, vooral bij Snapchat. Laurens geeft nog even aan dat het juist bij deze doelgroep heel belangrijk is om ook teksten toe te voegen, omdat op school het geluid van de telefoon uitstaat. En vergeet niet om advertenties verticaal te maken omdat deze groep ook nog eens te lui is om de telefoon om te draaien.

Bereik de millennial via Snapchat

Maar, als je millennials wilt bereiken en je hebt hier budget voor over, dan kan Snapchat wel interessant zijn en kan Laurens je helpen. SocialRblz koppelt namelijk influencers aan een merk of bedrijf, ook om te snapchatten. Deze influencers zijn inmiddels de helden van de jongere generatie en worden op meerdere kanalen gevolgd. Hun bereik op Snapchat is zo’n 500.000 views per dag.

Naast influencers kun je nog gebruik maken van de eerdergenoemde Geofilters en binnenkort van  Snapadds of Sponsored lenses, kosten van de laatste kunnen oplopen tot maar liefst $750.000. Jammer genoeg zijn de resultaten in tegenstelling tot Instagram van Snapchat lastig te meten. De meeste Snapchatgebruikers zijn wel heel trouw aan de app dat dan weer wel. (de meeste)

Laurens maakt het me wel erg makkelijk door op het einde van zijn presentatie aan te geven dat de meerwaarde van Snapchat niet duidelijk is en dat zakelijk gezien Instagram op dit moment interessanter is. En daar ben ik het volledig mee eens.

PS: Als je het leuk vindt en je houdt van bloemetjes dan kun je me op Instagram onder @bloematwork volgen.

Presentaties:

Laurens Eckhart

Leroy Filon –> binnenkort beschikbaar

Reacties

Jorien Bloemink

Jorien Bloemink, ondersteunt met haar bedrijf Bloem@work, MKB-ondernemers bij (online) marketing & management taken. Daarnaast maakt en verkoopt Jorien unieke motivatie en gepersonaliseerde potloden in kleine oplages. Meer info: jorien@bloematwork.nl of 06-23227231

Website: http://www.bloematwork.nl

Send this to friend