Blog van Jorien: Omzet verhogen met Instagram

28 mei 2017 door

Makkelijk omzet verhogen met Instagram.

Omzetverhogen met Instagram, zonder al te veel moeite en dikke investeringen. Dat was de trigger waardoor we allemaal naar Gigant kwamen. Want tja, wie wil dat nou niet.

Als eerste kwam het duo bestaande uit Jeffrey Noordzij (@cookingjeff) en Karen Hop (@karenkaatje) van Loods 17 (@loods17_apeldoorn) aan het woord. Jeffrey en Karen gaven wat achtergrondinformatie over de sinds 2010 gelanceerde app die Twitter inmiddels qua aantal gebruikers heeft ingehaald

Over pulled chicken, kokoskoekjes en #gewooninapeldoorn.

Jeffrey, kok bij Loods17 en gepassioneerd Instagrammer, is zijn account ooit begonnen omdat hij graag meer interactie wilde met zijn gasten. Sinds hij zijn gerechten op Instagram mooi in beeld brengt, gebeurt dat ook. Zijn foto’s houdt hij het liefst zo puur en natuurlijk mogelijk. Terwijl de mogelijkheid van fotobewerking nou net een van de verschillen is met Facebook.

Karen heeft Jeffrey aangenomen, omdat hij goed kan koken en dit ook op Sociaal Media uitbeeldt. Instagrammers hebben een gemiddelde leeftijd tussen de 15-35 jaar en met het account @Loods17_apeldoorn account proberen zij een jongere doelgroep aan te trekken.

Tijdens een korte uitleg van alle knoppen en functies, zag ik als mede gepassioneerde Instagrammer, het aantal volgers op beide accounts al snel toenemen. Digitaal zichtbaar zijn werkt. En als je dan ook nog van je pulled chicken en kokoskoekjes af moet, zet je deze gewoon mooi op Instagram en voor je het weet zijn ze uitverkocht.

Waar nieuwsgierigheid al niet toe kan leiden.

De laatste spreekster was Yuyan Vuurmans (@yuyanvuurmans), talentmanager bij Social Rebelz. Voor de vaste bezoekers van SMC055, inderdaad een collega van Laurens van een paar maanden geleden.

Yuyan is ooit vanuit nieuwsgierigheid met Instagram begonnen. Nu is ze de schakel tussen organisaties, influencers en artiesten en verkoopt eigenlijk advertentieruimte op datzelfde Instagram.

En ook bij deze vorm van Social Media moet worden nagedacht wat je er mee wilt en hoe je dit gaat doen. Zomaar lukraak wat posten heeft in elk geval zakelijk gezien geen zin.

Yuyan gebruikt een pastagerecht van Jeffrey met tomaten van de plaatselijke groetenboer als voorbeeld om aan te geven dat influencer marketing niet alleen iets is voor de grote bedrijven. Bij meer budget zou Jeffrey ook een foodinfluencer als Rens Kroes kunnen inzetten om een van zijn gerechten te kunnen promoten.

Volgt Justin Bieber jou ook al?

Gelukkig gaat Yuyan ook wat dieper in op de vele fake accounts en het betalen voor likes. Waarom volgers kopen die nooit als echte mensen gaan communiceren. En uiteindelijk ook nooit iets bij jou gaan kopen. Als je een tijdje met Instagram bezig bent prik je hier overigens ook zo doorheen. Alleen de verified accounts met het blauwe vinkje zijn de echte. Yuyan bevestigt ook nog eens dat je helemaal geen duizenden volgers nodig hebt om toch een influencer te zijn.

De Instagram do’s en don’ts van Jeffrey, Karen en Yuyan.

Do’s:

  • Plaats regelmatig mooie content.
  • Gebruik filters (VSCO, Afterlite, Lightroom of Instagrams eigen filter)
  • Luister, kijk en communiceer met jouw doelgroep. Volg anderen en geef likes en comments.
  • Zet je locatiegegevens aan.
  • Plan je berichten en kijk ook van tevoren hoe het eruit komt te zien. (Preview app)
  • Maak gebruik van Instagram Stories.
  • Maak gebruik van de mogelijkheid tot verwijzing naar de link in jouw Bio.
  • Gebruik # hashtags (maximaal 30) en zorg dat je ge-tagged wordt.

Don’ts:

  • Veel photoshoppen.
  • Onregelmatig posten of veel te veel posten.
  • Instagram als sales platform gebruiken.
  • URL’s bij jouw caption (bericht) zetten.
  • In de verkeerde taal communiceren.
  • Niet relevante of hele lange # gebruiken.

Kun je dus omzet verhogen met Instagram?

De App is gratis, telefoon met camera heb je altijd wel bij de hand. Vriendelijk communiceren op Instagram kost ook niets, maar levert wel volgers en contacten op. Als je het goed wilt aanpakken kost het wel tijd, een goed foto/filmpje, daar kun je wel 2 uur mee bezig zijn. En dit bijna elke dag. Want om het algoritme een beetje de baas te kunnen blijven, moet je toch wel consequent berichten posten. Uit eigen ervaring kan ik beamen dat Instagram inderdaad kan zorgen voor omzetverhoging, mits je er tijd en moeite insteekt. Dus ook hier geldt, voor niets gaat de zon op. Maar leuk en inspirerend is het wel.

Reacties

Jorien Bloemink

Jorien Bloemink, ondersteunt met haar bedrijf Bloem@work, MKB-ondernemers bij (online) marketing & management taken. Daarnaast maakt en verkoopt Jorien unieke motivatie en gepersonaliseerde potloden in kleine oplages. Meer info: jorien@bloematwork.nl of 06-23227231

Website: http://www.bloematwork.nl

Send this to friend